Aquatraining staat voor therapie in het water. Deze behandelingen vinden plaats in de aqua- of hydrotrainer. Dit is een apparaat wat bestaat uit een loopband in een doorzichtige bak met warm water. De opwaartse druk van het water zorgt ervoor dat de hond zijn gewrichten minder belast en de weerstand van het water geeft training van kracht en coordinatie. Bij mensen wordt deze techniek al jaren toegepast, waarbij u mag denken aan patienten met bijvoorbeeld rheuma of artrose.
Bij honden is het trainen en/of behandelen in de hydrotrainer met de volgende klachten of aandoeningen zinvol:

o Revalidatie na operaties aan het bewegingsapparaat (zoals rug, heup, knie, elleboog etc.)
o Artrose
o Rugklachten (zoals hernia, spondylose)
o Rheumatische aandoeningen
o Spier-, pees- en gewrichtsblessures
o Verlammingsverschijnselen
o Coordinatiestoornissen
o Kreupelheden (ook zonder duidelijke oorzaak)
o Aangeboren afwijken (zoals HD en patellaluxatie)
o Overgewicht
o Ondersteuning van de sportprestaties en conditie
o Ter preventie van sportblessures

Zoals al eerder aangegeven reageert een dier vaak sneller op fysiotherapie dan mensen. Meestal zijn 3-6 behandelingen nodig. Het gewenste resulaat moet binnen 3-4 behandelingen zichtbaar zijn. Indien dit niet het geval is, wordt dit duidelijk met eigenaar (en dierenarts) overlegd en eventuele stappen genomen.
Eigenaren die eenmalig preventief advies of informatie willen bemachtigen, hebben vaak aan 1 behandeling voldoende.
Bij oudere dieren of dieren met een chronische aandoening kan het zijn dat fysiotherapeutische behandeling om bepaalde tijd gewenst is, zodat de kwaliteit van leven gewaarborgd is.